top of page
Namnlös design (14).png
Skribentens bildNatalie Eriksson

Samarbeta med företag?

Att göra fler samarbeten på Instagram, och bloggen, är ett stort mål längre fram. Men här gäller det att tänka rätt. Hösten 2019 startade jag min Youtubekanal och min Instagram växte. Då började jag i fel ände. Jag tror att jag hade för stora mål för snabbt. Redan då började jag att mejla företag och fråga om samarbeten. Och ja, jag fick några napp. Men jag fick inte betalt utan "fick" bara en produkt. Jag tackade ändå ja till samarbetena då jag ville bygga en relation med företagen. Jag trodde också att om man såg att jag gjorde samarbeten så skulle jag ses som en "mäktig Influencer". Samarbetena var med klädföretag och nu tänker ni "gratis kläder är ju nice!" Problemet här är att man betalar skatt på produkterna som man får. Det vill säga att jag betalade för plagget som jag exponerade i mina kanaler. Detta betalar man inte med sitt bankkort och därför upplevs det som att produkten är gratis. Men produkten räknas som inkomst i din deklaration. Många vet inte om detta och och det utnyttjar företag. Jag har gjort ungefär fyra samarbeten sedan 2019 även om företag frågar mig varje vecka. Det har hänt att folk frågar varför jag inte gör samarbeten. Jag har även hört att man inte är Influencer om man inte gör samarbeten. Jag har också känt så. Men känner man så måste man backa bandet rejält. Samma sak med ens följarantal. Jag trodde att ju fler följare jag hade desto mer Influencer var jag.

Under 2020 backade jag bandet helt och började fundera på varför jag vill hålla på med sociala medier. Att jag inte vill tjäna pengar och ha hundratusentals följare är en lögn. Men jag behövde gå tillbaka till den 13-åriga tjejen som startade sin blogg en blogg för att inspirera och peppa unga tjejer med CP. Där och då slutade jag att kämpa för att få samarbeten och växa i följare. Istället började jag att satsa på ett högt engagemang på min Instagram. Med engagemang menar jag mycket aktivitet på sitt konto, kort och enkelt sagt. Ett engagemang är en like, kommentar, delning eller visning. Till exempel - Ju fler kommentarer ett inlägg har desto mer kommer Instagram visa det i flödet. Usch jag är ingen vidare lärare känner jag nu. Haha! Men det jag vill komma fram till är att man kan ha flera tusen följare, men hur värda är de om ingen kommenterar?

Fram till 2020 var jag en väldig desperat och divig Influencer. Jag svarade aldrig på kommentarer och ville ha fler följare till varje pris. Idag skäms jag för det. Nu ser jag mina följare på ett helt annat sätt. De är mina bästisar nu. Istället för att jaga följare fokuserar jag på att bygga en stadig relation med de som faktiskt följer mig. Jag vill ju att de stannar och kan se mig lite som en syster. Det är inte varje dag jag lägger ut något på bloggen eller Instagram. Men min dagliga uppgift är att svara på kommentarer på Instagram. Jag gör inte detta för att tjäna pengar eller växa på Instagram. Detta gör jag för att jag vill ge tillbaka den kärlek som ni ger mig. Däremot gör detta så att jag har en närmare relation med mina följare. Det attraherar företag vilket leder till samarbeten längre fram.

Nu känner jag mig trygg i vanan att skapa engagemang på Instagram, som att svara på kommentarer varje dag. Det är en naturlig del i min vardag nu och det är faktiskt jättemysigt att känna en vänskap med mina följare. Steg två i min plan att göra samarbeten är att jobba med min nisch. Tro mig, det har tagit flera år innan nu när jag har insett att en nisch är ett måste. Jag trodde att det räckte med att ha en CP-skada för att växa på Instagram och få samarbeten. Idag finns det många Influencers med handikapp och det är jag så glad över. Men till skillnad från när jag började att jobba med sociala medier 2010 är jag inte så unik längre. Vi säger att alla Influencers är olika företag. Vi Influencers med handikapp är Max, McDonalds och Burger King. Alltså är vi "konkurrenter" och tävlar om kunder. Därför måste vi hitta det unika i det unika. Nu ser jag inte Influencers som konkurrenter. Men förstår ni vad jag menar?

Jag hittade min nisch genom att kolla vad andra Influencers med handikapp la upp och funderade på vad jag är bra på och vad jag älskar. Vad är jag bra på, älskar men som ingen Influencer med handikapp i Sverige pratar om? Inkluderande mode! Vad vill jag vara känd för? Jag vill vara en modeikon. Är det möjligt? Ja. Med dessa frågor föddes min nisch.

Att göra fler samarbeten är ett mål på sikt. Men jag känner att jag behöver bekanta mig med att ha en nisch just nu. Det är sällan mindre Influencers blir kontaktade av vettiga företag som vill betala oss för samarbeten. Och det tar tid att kontakta företag själv. Den tiden är mer värd att lägga på att bygga en följarskara med bra engagemang och en stark nisch där mina följare delar min passion för mode. OCH på så sätt har jag en perfekt målgrupp som företag vill jobba med.



178 visningar1 kommentar

Senaste inlägg

Visa alla

Min student

Maya-tag!

1 Comment


Guest
Jan 20, 2023

Jag hade uppskattat radbrytning emellanåt. Lättare stt läsa då.

Like
bottom of page